Bezpiecze艅stwo w p艂ynie. Znaczenie i charakterystyka p艂ynu hamulcowego
2017-04-07 20:45:52 / FrwhM贸wi膮c o uk艂adzie hamulcowym, wi臋kszo艣膰 z nas zwykle ma na my艣li przede wszystkim tarcze hamulcowe, klocki, czasem b臋bny, szcz臋ki czy zaciski. 艢wiadomie lub nie, zwykle pomijamy w tej wyliczance p艂yn hamulcowy, nawet je艣li jeste艣my 艣wiadomi jego znaczenia. A znaczenie p艂yn ten posiada ogromne, dlatego te偶 przez specjalist贸w okre艣lany jest mianem krwi uk艂adu hamulcowego.
Czym jest p艂yn hamulcowy?
P艂yn hamulcowy pe艂ni w uk艂adzie hamulcowym rol臋 czynnika przenosz膮cego ci艣nienie hydrauliczne z peda艂u hamulca na hamulce w艂a艣ciwe. Jego znaczenie wzros艂o wraz z rozwojem technologii. W nowoczesnych pojazdach, wyposa偶onych w ABS, ESP i ASR, p艂yn hamulcowy sta艂 si臋 elementem szczeg贸lnie wa偶nym, poniewa偶 w systemach tych agregaty hydrauliczne posiadaj膮 ogromn膮 ilo艣膰 kanalik贸w i otwor贸w o 艣rednicy nierzadko mniejszej ni偶 艣rednica ludzkiego w艂osa. Do ich poprawnego dzia艂ania niezb臋dne s膮 p艂yny wysokiej jako艣ci i odpowiedniej lepko艣ci.
Ka偶dy p艂yn hamulcowy okre艣lany jest poprzez szereg parametr贸w, w tym m. in. wspominana ju偶 lepko艣膰, 艣ci艣liwo艣膰, sk艂ad chemiczny czy ochrona przed korozj膮. Najwa偶niejsz膮 cech膮 p艂ynu hamulcowego - zar贸wno tego czystego, jak i zawieraj膮cego wod臋 - jest jednak jego temperatura wrzenia.
Jakie znaczenie ma temperatura wrzenia p艂ynu?
Z funkcji i charakterystyki uk艂adu hamulcowego wynika fakt, i偶 wytwarza on podczas pracy bardzo wysokie temperatury. Wp艂ywa to r贸wnie偶 i na sam p艂yn hamulcowy, kt贸ry rozgrzewa si臋 w贸wczas do temperatury znacznie powy偶ej 100oC. Poniewa偶 jednak w czystej postaci nie zawiera w sobie wody, jego temperatura wrzenia si臋ga zwykle ok. 230oC. Tak wysoka temperatura wrzenia jest niezb臋dna do zachowania sprawno艣ci ca艂ego uk艂adu, poniewa偶 je艣li w momencie hamowanie temperatura wzro艣nie powy偶ej temperatury wrzenia p艂ynu hamulcowego, zaczn膮 powstawa膰 tzw. korki parowe, kt贸re potrafi膮 zmniejszy膰 efektywno艣膰 hamulc贸w niemal偶e do zera.
Czym grozi obecno艣膰 wody w p艂ynie hamulcowym?
Z prawdziwym problemem w podobnej sytuacji b臋dziemy mie膰 do czynienia, je艣li nasz p艂yn hamulcowy zawiera w sobie zbyt wysoki procent wody. Woda przenika do niego g艂贸wnie poprzez mikropory w przewodach hamulcowych. Zjawisko to jest szczeg贸lnie silne w okresie jesienno-zimowym, gdy wilgotno艣膰 powietrza i terenu jest najwy偶sza. Czynnikiem wzmagaj膮cym ten proces jest higroskopijno艣膰 p艂yn贸w hamulcowych - substancje te dos艂ownie poch艂aniaj膮 nawet najmniejsze ilo艣ci wilgoci. Efekt? Mo偶liwe tworzenie si臋 kork贸w lodowych w okresie zimowym (zamarzanie wody w uk艂adzie), kork贸w parowych przy wysokich temperaturach, a tak偶e korozja przewod贸w hamulcowych i element贸w zacisk贸w.
Rozwi膮zaniem chroni膮cym przed efektami zanieczyszczenia p艂ynu hamulcowego wod膮 jest jego regularna wymiana. Poniewa偶 miesi膮ce jesienne i zimowe s膮 dla p艂ynu hamulcowego najtrudniejsze, dobrze jest wykona膰 przegl膮d wraz z wymian膮 p艂ynu hamulcowego w艂a艣nie wiosn膮. Pozwala to usun膮膰 wod臋 z uk艂adu hamulcowego i przygotowa膰 samoch贸d na wzmo偶on膮 prac臋 w trakcie nadchodz膮cych, ciep艂ych dni.