| Sygnalizacja świetlna - sygnał czerwonySygnał czerwony - zakaz wjazdu za sygnalizator |
| Sygnalizacja świetlna - sygnał żółtySygnał żółty - zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba, że w chwili zapalenia się tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza jednocześnie, iż za chwilę zapali się sygnał czerwony. |
| Sygnalizacja świetlna - sygnał zielonySygnał zielony - zezwolenie na wjazd za sygnalizator. |
| Manewry podstawowe - włączanie się do ruchu z obiektu przy drodzewjeżdżanie na jezdnię z obiektu przydrożnego (np. parking, stacja paliw, pętla autobusowa itp.). |
| Manewry podstawowe - włączanie się do ruchu z drogi gruntowejwjeżdżanie z drogi gruntowej na WstawSlownik('S_drog_tward','drogę twardą'); ?>. |
| Manewry podstawowe - włączanie się do ruchu na jezdnięwjeżdżanie na jezdnię z WstawSlownik('S_pobocze','pobocza'); ?>, WstawSlownik('S_chodni','chodnika'); ?> lub pasa ruchu dla pojazdów powolnych. |
| Manewry podstawowe - zmiana pasa ruchuZmiana pasa ruchu - manewr ten polega na zmianie położenia WstawSlownik('S_pojazd','pojazdu'); ?> względem krawędzi WstawSlownik('S_jedznia','jezdni'); bez zmiany kierunku ruchu pojazdu. |
| Zmiana kierunku jazdy - 1Przepisy nie precyzują, który WstawSlownik('S_pas_ruchu','pas ruchu'); ?> powinien zająć WstawSlownik('S_kierujacy','kierujący'); ?> WstawSlownik('S_pojazd','pojazdem'); ?> po zakończeniu manewru skręcania. Dlatego też należy zajmować taki pas, który sprzyja dalszej kontynuacji jazdy. |
| Zmiana kierunku jazdy - 2Animacja przedstawia WstawSlownik('S_skrzyzowanie','skrzyżowanie'); ?>, na którym możliwe jest tylko skręcanie w prawo. W takim wypadku WstawSlownik('S_pojazd','pojazdy'); ?> mogą skręcać z każdego dostępnego WstawSlownik('S_pas_ruchu','pasa ruchu'); ?>. |
| Zmiana kierunku jazdy - 3W tym przykładzie zostało uwidocznione prawidłowe ustawienie WstawSlownik('S_pojazd','pojazdu'); ?> na WstawSlownik('S_droga','drodze'); ?> i jego zachowanie podczas wykonywania manewru skrętu w lewo na WstawSlownik('S_skrzyzowanie','skrzyżowaniu'); ?>. Kierujący samochodem osobowym przed skręceniem w lewo WstawSlownik('S_ustap_pierwsz','ustępuje pierwszeństwa'); ?> nadjeżdżającemu z przeciwka samochodowi ciężarowemu. |
| Zmiana kierunku jazdy - 4Ponieważ zaraz po skręcie w prawo WstawSlownik('S_kierujacy','kierujący'); ?> pojazdem zamierza skręcić w lewo, pierwszy etap (skręt w prawo) kierujący kończy na WstawSlownik('S_pas_ruchu','pasie ruchu'); ?> WstawSlownik('S_droga','drogi'); ?> poprzecznej znajdującym się jak najbliżej środka WstawSlownik('S_jedznia','jezdni'); ?> (lewy pas). Stosując się do wyżej wymienionego schematu, kierujący wykonując etap drugi (skręt w lewo) jest już ustawiony na odpowiednim pasie ruchu. |
| Zmiana kierunku jazdy - 5Animacja przedstawia prawidłowe ustawienie się przed WstawSlownik('S_skrzyzowanie','skrzyżowaniem'); ?> WstawSlownik('S_pojazd','pojazdów'); ?>, które chcą skręcić odpowiednio w lewo lub w prawo. Ponieważ przepisy nie określają miejsc na WstawSlownik('S_droga','drodze'); ?> poprzecznej, jakie WstawSlownik('S_kierujacy','kierujący'); ?> powinni zająć, mogą oni wybrać jeden z dwóch dostępnych im WstawSlownik('S_pas_ruchu','pasów ruchu'); ?> na drodze poprzecznej. |
| Manewry podstawowe - wymijanie - 1Manewr ten polega na przejechaniu obok WstawSlownik('S_pojazd','pojazdu'); ?> nadjeżdżającego z przeciwka. |
| Manewry podstawowe - wymijanie - 2Podczas manewru wymijania w razie potrzeby należy zjechać na prawo, zwolnić, a gdy zajdzie taka potrzeba - zatrzymać się. Jeżeli jezdnia jest zbyt wąska, aby dwa pojazdy mogły się wyminąć, ustawia się odpowiednie znaki drogowe ustalające pierwszeństwo przejazdu dla jednego z kierunków ruchu. |
| Manewry podstawowe - wyprzedzanie - 1Ponieważ WstawSlownik('S_pojazd','pojazdy'); ?> poruszają się z różną prędkością, często zachodzi potrzeba WstawSlownik('S_wyprzedzanie','wyprzedzenia'); ?> pojazdu jadącego przed nami. Manewr wyprzedzania jest jednym z najtrudniejszych i najniebezpieczniejszych manewrów wykonywanych w ruchu drogowym, dlatego też w trakcie jego wykonywania należy zachować WstawSlownik('S_szczeg_ostroz','szczególną ostrożność'); ?>. Manewr wyprzedzania można podzielić na 3 etapy. |
| Manewry podstawowe - wyprzedzanie - 2Pojazd szynowy może być wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba że położenie torów uniemożliwia takie wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na jezdni jednokierunkowej. |
| Manewry podstawowe - wyprzedzanie - 3Jeżeli pojazd wyprzedzany sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, to można go wyprzedzić tylko z prawej strony. |
| Manerwy podstawowe - zawracanie - 1Animacja przedstawia manewr zawracania składający się z dwóch etapów. Etap pierwszy polega na ustawieniu WstawSlownik('S_pojazd','pojazdu'); ?> prostopadle do osi WstawSlownik('S_jedznia','jezdni'); ?>. Następnie w etapie drugim WstawSlownik('S_kierujacy','kierujący'); ?> pojazdem wjeżdża na odpowiedni WstawSlownik('S_pas_ruchu','pas ruchu'); ?>. |
| Manerwy podstawowe - zawracanie - 2Zawracanie "na trzy" - ten sposób zawracania składa się z trzech etapów. W etapie pierwszym WstawSlownik('S_pojazd','pojazd'); ?> poruszając się do przodu skręca w lewo, ustawiając się prostopadle do osi WstawSlownik('S_jedznia','jezdni'); ?>. Drugi etap polega na cofaniu połączonym ze skrętem, z maksymalnym wykorzystaniem wolnego miejsca na jezdni. Trzeci, a zarazem ostatni etap polega na ruszeniu pojazdem do przodu i zajęciu odpowiedniego WstawSlownik('S_pas_ruchu','pasa ruchu'); ?>. |
| Manerwy podstawowe - zawracanie - 3Powyższa animacja prezentuje poprawne zawracanie na WstawSlownik('S_skrzyzowanie','skrzyżowaniu'); ?> bezpośrednio przy pasie rozdzielającym WstawSlownik('S_jedznia','jezdnię'); ?>. |
| Manerwy podstawowe - zawracanie - 4Przykład ten przedstawia wykonanie manewru zawracania na szerokiej WstawSlownik('S_jedznia','jezdni'); ?>. W tym wypadku WstawSlownik('S_kierujacy','kierujący'); ?> powinien ustawić pojazd jak najbliżej osi jezdni, a następnie po uprzednim WstawSlownik('S_ustap_pierwsz','ustąpieniu pierwszeństwa'); ?> kierującym nadjeżdżającym z przeciwka może wykonać manewr zawracania. |
| Manerwy podstawowe - zawracanie - 5Animacja prezentuje sposób wykonania manewru zawracania na wąskiej WstawSlownik('S_droga','drodze'); ?>. Manewr ten należy rozpocząć po uprzednim ustawieniu WstawSlownik('S_pojazd','pojazdu'); ?> jak najbliżej prawej krawędzi WstawSlownik('S_jedznia','jezdni'); ?>. |
| Manewry podstawowe - omijaniePodczas jazdy WstawSlownik('S_kierujacy','kierujący'); ?> WstawSlownik('S_pojazd','pojazdem'); ?> może spotkać na WstawSlownik('S_droga','drodze'); ?> stojące pojazdy lub inne nieporuszające się przeszkody, które należy ominąć. Aby nie spowodować kolizji, kierujący pojazdem musi zachować bezpieczny odstęp od stojącego pojazdu bądź innej przeszkody i w razie potrzeby zwolnić. Podczas omijania WstawSlownik('S_autob','autobusu'); ?> stojącego na WstawSlownik('S_przystanek','przystanku'); ?> należy zwrócić szczególną uwagę, czy zza autobusu nie wychodzą piesi. |
| Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu - 1Kierujący pojazdem, dojeżdżając do skrzyżowania, na którym zamierza skręcić w lewo, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym w przeciwnym kierunku, na wprost lub skręcającym w prawo. |
| Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu - 2Kierujący pojazdem, dojeżdżając do skrzyżowania, na którym zamierza skręcić w lewo, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym w przeciwnym kierunku, na wprost lub skręcającym w prawo. |
| Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu - 3kierujący pojazdem dojeżdżając do skrzyżowania, zobowiązany jest zawsze ustępować pierwszeństwa przejazdu pojazdowi szynowemu, bez względu na to, z której strony on nadjeżdża. |
| Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu - 4Kierujący pojazdem poruszający się po drodze podporządkowanej, zbliżając się do skrzyżowania, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom poruszającym się po drodze z pierwszeństwem przejazdu. |
| Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu - 5Na drodze podporządkowanej może być również ustawiony znak "stop" (B-20), który nakazuje kierującemu zatrzymanie pojazdu przed wjazdem na skrzyżowanie, w miejscu wyznaczonym na WstawSlownik('S_jedznia','jezdni'); ?> lub w takim miejscu, z którego może on obserwować sytuację na jezdni poprzecznej. |
| Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu - 6W związku z tym, że droga z pierwszeństwem przejazdu może mieć różny przebieg przez skrzyżowanie, pod znakami regulującymi pierwszeństwo umieszcza się tabliczki dodatkowe określające rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie. |
| Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu - 7W przypadku, gdy pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu nie jest regulowane przez odpowiednie znaki drogowe, należy przestrzegać zasady "ustąp pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony". Zasada ta nie dotyczy pojazdów szynowych, które mają pierwszeństwo.
|
| Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu - 8W przypadku, gdy pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu nie jest regulowane przez odpowiednie znaki drogowe, należy przestrzegać zasady "ustąp pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony". Zasada ta nie dotyczy pojazdów szynowych, które mają pierwszeństwo.
|
| Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu - 9Gdy przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym umieszczony jest znak "ustąp pierwszeństwa" (A-7), pierwszeństwo przejazdu mają kierujący pojazdami już znajdującymi się na skrzyżowaniu. Na tak oznaczonym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym pojazd szynowy opuszczający skrzyżowanie ma pierwszeństwo przed innymi, nie uprzywilejowanymi pojazdami poruszającymi się po tym skrzyżowaniu.
|
| Zachowanie wobec pieszych i rowerzystów - 1 WstawSlownik('S_kierujacy','Kierujący'); ?> pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, zobowiązany jest zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość i WstawSlownik('S_ustap_pierwsz','ustąpić pierwszeństwa'); ?> osobom znajdującym się na przejściu. |
| Zachowanie wobec pieszych i rowerzystów - 2Skręcając w drogę poprzeczną, kierujący pojazdem zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa pieszym przekraczającym jezdnię tej drogi, nawet gdy nie poruszają się oni na przejściu dla pieszych. |
| Zachowanie wobec pieszych i rowerzystów - 3Kierujący, dojeżdżając do WstawSlownik('S_przystanek','przystanku'); ?> komunikacji publicznej, nie znajdującego się przy chodniku i nie wyposażonego w wysepką (np. przystanek tramwajowy), w momencie dojeżdżania do niego lub postoju na nim pojazdu komunikacji publicznej, zobowiązany jest do zatrzymania się i nieutrudniania pieszym dostępu do tego pojazdu oraz z pojazdu na chodnik. |
| Zachowanie wobec pieszych i rowerzystów - 4Zabrania się omijania pojazdu jadącego w tym samym kierunku, którego zatrzymanie przed przejściem dla pieszych spowodowane jest celem "przepuszczenia" pieszych przez przejście. |
| Przejazdy kolejowe - 1Jeżeli przed przejazdem kolejowym widnieje znak pionowy "stop" (B-20), należy zatrzymać pojazd, a następnie upewnić się, czy nie nadjeżdża pojazd szynowy po czym, gdy nie stwierdzimy jego obecności, należy przejechać przez przejazd. |
| Przejazdy kolejowe - 2Przepisy kategorycznie zabraniają omijania zapór lub półzapór oraz przejeżdżania przez przejazd kolejowy w momencie, gdy zapory lub półzapory są opuszczone, zostają opuszczane lub nie zostały do końca podniesione. |
| Przejazdy kolejowe - 3Przepisy kategorycznie zabraniają wjeżdżania na przejazd kolejowy w przypadku, gdy po jego drugiej stronie nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy. |
| Przejazdy kolejowe - 4Animacja pokazuje poprawne zachowanie się kierującego pojazdem, zbliżającego się do przejazdu kolejowego z zaporami. |
| Używanie świateł i sygnałów ostrzegawczychŚwiatła drogowe należy przełączyć na światła mijania w razie zbliżania się do pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. W przypadku, gdy pojazd jadący z przeciwka zmieni światła drogowe na światła mijania, należy niezwłocznie uczynić to samo. |