Budowa sprzęgła samochodowego
2019-10-21 18:20:55 / FreSprzęgło zbudowane jest z trzech podstawowych elementów - docisku, tarczy oraz łożyska. Elementem łączącym układ sprzęgła z jednostką jest koło zamachowe, które przekłada napęd z wału korbowego na sprzęgło.
Jak działa sprzęgło?
Układ sprzęgła samochodowego zakończony jest kołem zamachowym po stronie napędowej i tarczą cierną po stronie biernej, czyli tej która jest napędzana. Moment obrotowy przenoszony jest na tarczę cierną, a następnie za pośrednictwem wału korbowego do skrzyni biegów.
Wciśnięcie pedału sprzęgła skutkuje przyłożeniem siły na łożysko wyciskowe, z którego trafia ona z kolei na sprężynę talerzową. W wyniku czego dochodzi do rozłączenia sprzęgła - tzn. koła zamachowego od tarczy ciernej.
Najczęściej stosowane w samochodach sprzęgło cierne zbudowane jest z poniższych elementów:
- łożyska sprzęgła,
- tarczy ciernej,
- sprężyny obwodowej,
- sprężyny talerzowej,
- oprawy,
- tarczy dociskowej,
- mechanizmu wyciskowego.
Biorąc pod uwagę kryterium funkcji elementów budowy sprzęgła, rozróżnimy w jego zakresie tarcze (sprzęgła, dociskowa oraz oporowa na kole zamachowym), elementy mechanizmu wyłączającego (łożysko wyciskowe, dźwigienki, dźwignia pedału) a także elementy dociskowe (pokrywa sprzęgła, sprężyny dociskowe wraz z ich obejmami).
Podsumowując zadaniem sprzęgła ciemnego w samochodzie jest przekazywanie momentu obrotowego na skrzynię biegów z koła zamachowego. Istnieją dwa tryby pracy sprzęgła samochodowego - pierwszy, umożliwiający zmianę biegów w momencie wciśnięcia pedału sprzęgła oraz drugi, kiedy tarcza dociskowa przesuwana jest w kierunku koła zamachowego.
Zużycie sprzęgła
Sprzęgło samochodowe jest podzespołem, który ulega zużyciu wskutek normalnej eksploatacji samochodu. Najczęściej zużycie sprzęgła oznacza wytarcie się okładzin ciernych. Proces przyspieszonego zużycia sprzęgła najczęściej wynika z nadmiernej jazdy lub gwałtownego ruszania na tzw. półsprzęgle. Ponadto uszkodzenie uszczelniacza skrzyni biegów może doprowadzić do popękania lub zaolejenia okładzin. Jeżeli natomiast odczuwamy gwałtowne szarpnięcie po puszczeniu pedału sprzęgła można przypuszczać, iż awarii uległy elementy amortyzujące lub tarcze.
Wymiana zepsutego sprzęgła
W momencie, w którym sprzęgło naszego samochodu zaczyna dawać niepokojące objawy należy bezzwłocznie udać się do warsztatu w celu zdiagnozowania problemu. W momencie, w którym nasze objawy potwierdzą się i mechanik stwierdzi zużycie sprzęgła należy jak najszybciej dokonać jego wymiany. Jazda ze zużytym sprzęgłem jest bardzo ryzykowna, może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu na drodze a co za tym idzie do konieczności poniesienia dodatkowych kosztów - holowania pojazdu do serwisu.
Kup sprzęgło do swojego samochodu na sprzegla24.pl
Specjaliści zalecają za każdym razem wymianę kompletnego zestawu sprzęgła, najlepiej wraz z kołem zamachowym/dwumasowym, nawet jeżeli dojdzie do zużycia wyłącznie jednego elementu w obrębie sprzęgła np. tarczy lub łożyska. Wynika to z faktu, iż części sprzęgła posiadają zbliżoną trwałość i wymieniając tylko jeden element ryzykujemy szybki powrót do warsztatu oraz poniesienie dodatkowych, niepotrzebnych kosztów robocizny. Ponadto kupując kompletny zestaw sprzęgła mamy gwarancję idealnego dopasowania jego poszczególnych elementów względem siebie. Warto pamiętać również, iż zakup gotowego zestawu sprzęgła jest znacznie tańszy, niż kupowanie wszystkich jego elementów oddzielnie. Najlepszym rozwiązaniem, dzięki któremu możemy zyskać najwyższej jakości zestaw sprzęgła w bardzo korzystnej cenie jest jego samodzielny zakup w renomowanym sklepie internetowym i dostarczenie go do serwisu. Warsztaty często narzucają swoim klientom marżę na montowane przez siebie części, dlatego warto w ten prosty sposób zaoszczędzić sporą sumę pieniędzy.