Jak wymienić koło w samochodzie - krok po kroku

2019-09-12 18:36:11 / Frw
Jak wymienić koło w samochodzie - krok po kroku

Stan opon w samochodzie to niezwykle istotna kwestia, ponieważ to jedyny element, który zapewnia styczność pojazdu z podłożem. Każda awaria ogumienia niesie ze sobą niebezpieczeństwo kontynuowania jazdy, a także bywa problematyczna, wiąże się bowiem często z koniecznością wymiany koła. Pomimo, że rozbudowane pakiety ubezpieczenia komunikacyjnego zapewniają serwis w takich przypadkach, to umiejętność wymiany koła nadal jest bardzo przydatna.

Jak wymienić koło w samochodzie - krok po kroku

Aby sprawnie, fachowo i bezpiecznie dokonać wymiany uszkodzonego koła, z czym zazwyczaj mamy do czynienia w sytuacji złapania tzw. „kapcia”, powinniśmy dysponować niezbędnym wyposażeniem, narzędziami oraz przestrzegać procedury, opartej na właściwej kolejności poszczególnych działań.

Przygotowanie do zmiany koła

Kiedy w czasie jazdy mamy podejrzenie uszkodzenia opony, co może sygnalizować samoistne skręcanie pojazdu w jedną stronę albo charakterystyczne dudnienie w kole, powinniśmy zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu, najlepiej na poboczu bądź parkingu. Rzadko dochodzi do potrzeby natychmiastowego i nagłego postoju, zwykle można przejechać jeszcze kilkaset metrów - właśnie w celu znalezienia odpowiedniej lokalizacji do podjęcia naprawy. Należy jedynie unikać przy tym gwałtownych manewrów i ostrego hamowania.

Miejsce, w jakim będziemy wymieniać koło, nie powinno znajdować się na wzniesieniu, dobrze też, żeby podłoże było utwardzone. Z chwilą zatrzymania auta na drodze lub poboczu, należy włączyć światła awaryjne i rozstawić w wymaganej przepisami odległości - ostrzegawczy trójkąt. Dobrze jest także założyć odblaskową kamizelkę oraz poprosić ewentualnych pasażerów o opuszczenie samochodu. W następnej kolejności trzeba wyciągnąć koło zapasowe (lub tzw. „dojazdówkę”) i sprawdzić w nim ciśnienie, a także przygotować specjalny klucz do odkręcania kół oraz lewarek (podnośnik samochodowy).

Właściwa wymiana koła

Koła w samochodzie powinny być ustawione na wprost. Następnym krokiem jest zaciągnięcie ręcznego hamulca oraz wrzucenie biegu wstecznego albo "jedynki" (przy skrzyni automatycznej - pozycja „P”). Nie zaszkodzi również wstawienie klinów lub przydrożnego kamienia pod koła na stronie, która nie będzie unoszona. Ważnym elementem bezpośrednio po ściągnięciu kołpaków, jest zluzowanie śrub przy wykorzystaniu klucza do odkręcania, do czego zwykle wystarcza jeden pełny obrót. Przed przyłożeniem siły, warto upewnić się, że nasada klucza dokładnie otacza główkę śruby, ponieważ łatwo można ją uszkodzić, tak samo jak i sam klucz. W momencie, gdy poluzowanie mocowania sprawia kłopoty, dobrym rozwiązaniem jest specjalna przedłużka do klucza bądź preparat typu WD-40 - przeznaczony do użycia przy zapieczonych śrubach.

Kolejnym etapem jest podłożenie podnośnika, dla którego zazwyczaj najlepszą lokalizacją jest skraj progu. Bok pojazdu podnosimy na wysokość kilku centymetrów, potem odkręcamy i wyjmujemy śruby, po czym zdejmujemy koło. Ostatnią fazą jest montaż koła zapasowego. Zakładając felgę na piastę, przykręcamy koło ręcznie do oporu, pamiętając, aby poszczególne śruby zakładać na krzyż. Po opuszczeniu auta i demontażu lewarka, dokręcamy porządnie wszystkie śruby. Pozostałe czynności, jakie należy wykonać przed kontynuacją jazdy, wydają się już oczywiste.

Poradę o wymianie koła samochodowego dostarczył serwis Tooles.pl - sklep z profesjonalnymi akcesoriami dla samochodu.