Rodzaje sprz臋gie艂 samochodowych
2019-07-17 14:23:11 / FreSprz臋g艂o samochodowe to element, kt贸ry odgrywa kluczow膮 rol臋 przy przerywaniu przekazywania nap臋du do k贸艂 z silnika - ta podstawowa informacja znana jest ka偶demu kierowcy. Niemniej jednak bardziej szczeg贸艂owe zapoznanie si臋 z zasadami dzia艂ania i budow膮 r贸偶nego rodzaju uk艂ad贸w sprz臋g艂owych pozwala oceni膰 wady i zalety ka偶dego z nich, poszerzaj膮c jednocze艣nie nasz膮 wiedz臋 o tym, jak dzia艂aj膮 poszczeg贸lne elementy naszego pojazdu.
Podzia艂 sprz臋gie艂 samochodowych
Istniej膮 trzy podstawowe rodzaje sprz臋g艂a, do kt贸rych zalicza si臋:
- sprz臋g艂a cierne,
- sprz臋g艂a hydrokinetnyczne,
- sprz臋g艂a elektromagnetyczne.
W oczywisty spos贸b sprz臋g艂a te r贸偶ni膮 si臋 od siebie budow膮, co sprawia, 偶e ka偶de z nich ma swoje wady i zalety.
Sprz臋g艂a cierne
Sprz臋g艂a cierne to kategoria sprz臋gie艂, kt贸r膮 mo偶na podzieli膰 na wiele podkategorii stosuj膮c odpowiednie kryteria podzia艂u. Ze wzgl臋du na zastosowan膮 konstrukcj臋 wyr贸偶nia si臋 sprz臋g艂a jedno-, dwu- i wielotarczowe. Z kolei ze wzgl臋du na warunki pracy sprz臋g艂a ciernego wyr贸偶nia si臋 sprz臋g艂a suche i sprz臋g艂a mokre, pracuj膮ce w oleju. Sprz臋g艂a cierne mo偶na r贸wniez podzieli膰 ze wzgl臋du na rodzaj tarcia wyst臋puj膮cego mi臋dzy tarczami ciernymi. Tego typu tarcie mo偶e by膰 wywo艂ane od艣rodkowo (wraz z rosn膮cymi obrotami silnika), za pomoc膮 spr臋偶yny, a tak偶e p贸艂od艣rodkowo (si艂a spr臋偶yny wzmocniona przez si艂臋 od艣rodkow膮).
Kolejnym wa偶nym podzia艂em jest podzia艂 ze wzgl臋du na spos贸b sterowania. Wyr贸偶nia si臋 tutaj:
- sprz臋g艂a hydrauliczne, wykorzystuj膮ce pomp臋, p艂yn hydrauliczny i przewody,
- sprz臋g艂a pneumatyczne, wykorzystuj膮ce zawory, spr臋偶ark臋 i przewody,
- sprz臋g艂a ze sterowaniem mechanicznym, wykorzystuj膮ce specjalnie montowan膮 link臋.
Ostatnim podzia艂em jest podzia艂 ze wzgl臋du na zaanga偶owanie kierowcy w proces wysprz臋glania, gdzie wyr贸偶nia si臋 sprz臋g艂a manualne i sprz臋g艂a sterowane w spos贸b elektroniczny.
Najpopularniejszym rodzajem sprz臋g艂a ciernego stosowanego w samochodach osobowych jest sprz臋g艂o cierne, suche, jednotarczowe, sterowane w spos贸b hydrauliczny, gdzie tarcie wywo艂uje spr臋偶yna. Uk艂ad tego typu sprz臋g艂a sk艂ada si臋 z 艂o偶yska oporowego, tarczy i docisku. Istotn膮 rol臋 w przy wysprz臋glaniu ma tak偶e ko艂o zamachowe. To w艂a艣nie tego typu sprz臋g艂o cierne znajduje si臋 w wi臋kszo艣ci samochod贸w osobowych wyposa偶onych w manualn膮 skrzyni臋 bieg贸w. Sprz臋g艂a cierne to mechanizmy ekonomiczne w utrzymaniu i proste w budowie, kt贸re cechuj膮 si臋 bardzo du偶膮 wytrzyma艂o艣ci膮. Niemniej jednak tego typu mechanizm ogranicza wielko艣膰 przenoszonego momentu obrotowego, a jego manualna obs艂uga wymaga odpowiedniej wprawy.
Szukasz sprz臋g艂a do swojego samochodu - sprawd藕 https://www.sprzeglo.com.pl
Sprz臋g艂a hydrokinetyczne
Sprz臋g艂a hydrokinetyczne mo偶na spotka膰 w pojazdach wyposa偶onych w automatyczne skrzynie bieg贸w. Sprawia to, 偶e konstrukcja jest du偶o bardziej skomplikowana ni偶 w przypadku sprz臋gie艂 ciernych. Moment obrotowy przekazywany jest do turbiny (element bierny) z pompy po艂膮czonej z wa艂em korbowym (element czynny). Dzia艂anie takie opiera si臋 na tzw. wymuszonym obiegu cieczy wewn膮trz.
Sprz臋g艂a hydrokinetyczne przekazuj膮 moment obrotowy bazuj膮c na r贸偶nicy pr臋dko艣ci wspomnianych wcze艣niej element贸w biernych i czynnych, nieustannie pracuj膮c z po艣lizgiem. Prowadzi to niejednokrotnie do strat energii i zmniejszenia sprawno艣ci, co jest niew膮tpliwie wad膮 sprz臋gie艂 hydrokinetycznych. Do wad zaliczymy r贸wniez wy偶sze ni偶 w przypadku sprz臋gie艂 ciernych koszty wymiany, konieczno艣膰 odprowadzenia ciep艂a i du偶e gabaryty. Z kolei do zalet nale偶膮 dobre t艂umienie, cicha i 艂agodna praca oraz p艂ynne przekazywanie momentu obrotowego.
Sprz臋g艂a elektromagnetyczne
Tego typu sprz臋g艂a dzia艂aj膮 na zasadzie elektromagnesu odci膮gaj膮cego od siebie tarcze cierne. Sprz臋g艂a elektromagnetyczne s膮 rzadko stosowane, g艂贸wnie ze wzgl臋du na ci膮g艂膮 konieczno艣膰 dostarczania pr膮du i brak mo偶liwo艣ci po艣lizgu, co okre艣lane jest cz臋sto jako dzia艂anie „zero-jedynkowe”. Koncepcja sprz臋gie艂 elektromagnetycznych znajduje jednak zastosowanie w spr臋偶arkach klimatyzacji, czy wentylatorach ch艂odnic.