Samochody osobowe - w stron臋 skuteczniejszej ochrony 艣rodowiska

2019-07-26 16:51:17 / Fre
Samochody osobowe - w stron臋 skuteczniejszej ochrony 艣rodowiska

Problem ochrony 艣rodowiska przez wprowadzenie skuteczniejszych rozwi膮za艅 emisyjnych w transporcie nabra艂 szczeg贸lnej si艂y w ostatnich latach. Pewn膮 odpowiedzi膮 na to mia艂y by膰 samochody elektryczne, jednak na dzie艅 dzisiejszy wydaj膮 si臋 one by膰 melodi膮 wcale nie takiej bliskiej przysz艂o艣ci. Realn膮 i ciekaw膮 alternatyw臋 maj膮 na przyk艂ad samochody osobowe Forda, wyposa偶one w zaawansowane technologicznie silniki diesla Ford EcoBlue. Przyjrzyjmy si臋, jak radz膮 sobie z wyzwaniem ochrony 艣rodowiska.

Niedawno media obieg艂a informacja, 偶e ElectroMobility Poland - czyli kontrolowana przez cztery pa艅stwowe koncerny energetyczne sp贸艂ka odpowiadaj膮ca za konstrukcj臋 polskiego samochodu elektrycznego - ma ju偶 nazw臋 dla przysz艂ego auta. Niestety, jest ona tajna. W Internecie za艣 co chwila spekuluje si臋 o wygl膮dzie przysz艂ej maszyny - ma by膰 futurystyczny, wr臋cz jak z dobrych film贸w science-fiction. S艂owem: du偶o szumu, bo i temat niezwykle istotny, no i pieni膮dze du偶e. Ale patrz膮c prawdzie w oczy: w kt贸rym tak naprawd臋 miejscu jeste艣my w temacie samochod贸w elektrycznych, przynajmniej w Polsce?

Samochody elektryczne - jeszcze nie teraz?

Wed艂ug plan贸w, na kt贸rych bazuje ElectroMobility Poland, do 2025 roku po polskich drogach powinno je藕dzi膰 oko艂o 1 mln samochod贸w elektrycznych. Je偶eli wzi膮膰 pod uwag臋, 偶e w pierwszej po艂owie 2019 roku zarejestrowano nieca艂e 2 tysi膮ce takich pojazd贸w (a je藕dzi ich obecnie oko艂o 6 tysi臋cy), to bez jakiego艣 prze艂omu w tym sektorze trudno uzna膰 powy偶sze plany za realne.

- Do tej pory by艂 problem z samochodami elektrycznymi, poniewa偶 nie ma punkt贸w 艂adowania. Nie budujemy punkt贸w 艂adowania, bo nie ma samochod贸w i to nigdy interesem nie b臋dzie. Wi臋c 偶eby przerwa膰 barier臋 trwaj膮cej od lat niemocy w tej dziedzinie, jako pa艅stwo postanowili艣my pom贸c sfinansowa膰 budow臋 punkt贸w 艂adowania, kt贸re - jak zak艂adamy - w ci膮gu kilku lat stan膮 si臋 rentowne - cytowa艂 ministra energetyki Krzysztofa Tch贸rzewskiego portal tvn24bis.pl przed kilkoma miesi膮cami.

Do tego nale偶a艂oby doda膰, 偶e fabryka polskich samochod贸w elektrycznych dopiero ma by膰 zbudowana, a budowa taka nie potrwa kr贸cej ni偶 2-3 lata. Na chwil臋 obecn膮 typuje si臋 dopiero lokalizacj臋. Koszt budowy ma za艣 wynie艣膰 a偶 2 mld z艂.

Coraz mniej CO2 w transporcie

Bior膮c pod uwag臋 wszystkie te fakty, nale偶a艂oby przyjrze膰 si臋 tematowie samochod贸w elektrycznych i ochronie 艣rodowiska, bez tego, co w j臋zyku angielskim okre艣la si臋 mianem wishful thinking. Bowiem pojazdy nap臋dzane energi膮 elektryczn膮 maj膮 by膰 przede wszystkim odpowiedzi膮 na wyzwania, jakie niesie ze sob膮 nadmierna produkcja szkodliwych gaz贸w (przede wszystkim dwutlenku w臋gla i tlenku azotu) przez 艣rodki transportu. Je偶eli za艣 nie mo偶na w realnych za艂o偶eniach - przynajmniej bior膮c pod uwag臋 najbli偶sz膮 przysz艂o艣膰 - m贸wi膰 o samochodach elektrycznych, to trzeba szuka膰 innych, bardziej osi膮galnych rozwi膮za艅.

Zw艂aszcza 偶e presja w ostatnich latach, zar贸wno ze strony Unii Europejskiej, jak i organizacji ekologicznych, a tak偶e spo艂ecze艅stwa sukcesywnie si臋 zwi臋ksza. Du偶y wp艂yw na to mia艂a mi臋dzy innymi tzw. afera Volkswagena, kt贸ra skierowa艂a baczniejsz膮 uwag臋 uczestnik贸w debaty publicznej na silniki diesla. Przywo艂a膰 mo偶na cho膰by niedawn膮 decyzj臋 Rady Unii Europejskiej o zak艂adanej redukcji emisji z nowych samochod贸w osobowych w 2030 roku o 37,5 procent w por贸wnaniu z rokiem 2021.

- Przyj臋cie przepis贸w ustanawiaj膮cych nowe normy emisji CO2 dla samochod贸w osobowych i dostawczych jest wa偶nym osi膮gni臋ciem. Wprowadzamy sektor transportu na w艂a艣ciw膮 drog臋 ku czystej mobilno艣ci, pomagaj膮c przemys艂owi UE w modernizacji i wzmocnieniu jego pozycji konkurencyjnej na arenie mi臋dzynarodowej - cytuje unijnego komisarza ds. dzia艂a艅 klimatycznych i energii portal Biznes Alert.

EcoBlue w nowych samochodach Forda

Rozwi膮za艅 nadmiernej emisji szkodliwych gaz贸w do atmosfery mo偶na znale藕膰 co najmniej kilka, na r贸偶nych poziomach. Pewne rozwi膮zania (restrykcyjne co do natury) przyjmowa膰 b臋d膮 decydenci unijni, inne - producenci samochod贸w. Ford na przyk艂ad w swoich samochodach wprowadzi艂 do u偶ytku nowy silnik Ford EcoBlue.

- Ca艂kowicie nowe, 2-litrowe silniki TDCi Ford EcoBlue zaprojektowano z uwzgl臋dnieniem surowych standard贸w Euro 6. Stanowi膮 one znakomite po艂膮czenie doskona艂ych osi膮g贸w i mocy z niskim poziomem spalania i emisji CO2. Dodatkowo zosta艂y wyposa偶one w szereg inteligentnych, oszcz臋dzaj膮cych paliwo technologii - mo偶emy przeczyta膰 na stronie internetowej Forda.

Standard Euro 6 odnosi si臋 oczywi艣cie do europejskiego standardu emisji spalin, czyli wy艣rubowanych norm, kt贸re obowi膮zuj膮 kierowc贸w na obszarze Unii Europejskiej oraz na Europejskim Obszarze Gospodarczym. Zosta艂 on wprowadzony dla samochod贸w pasa偶erskich i u偶ytkowych w 2014 roku. W por贸wnaniu do wcze艣niej obowi膮zuj膮cego Euro 5 wida膰 du偶e ograniczenia w emisji szkodliwych gaz贸w. Do艣膰 zaznaczy膰, 偶e dopuszczalna warto艣膰 emisji tlenku azotu to 400 mg/kWh, co w por贸wnaniu do wcze艣niejszej normy stanowi redukcj臋 a偶 o 80 procent.

Najpierw Transit, teraz samochody osobowe

Silniki Ford EcoBlue produkowane s膮 od 2016 roku. Najpierw zadebiutowa艂y w Fordzie Transit.

- Nowa jednostka zwi臋ksza wydajno艣膰 paliwow膮 i obni偶a emisj臋 CO2 o ponad 10 procent w modelach Transit, kt贸re s膮 jednymi z najlepiej sprzedaj膮cych si臋 aut u偶ytkowych w Europie, co pozwala dodatkowo obni偶y膰 koszty eksploatacji - m贸wi艂 Jim Farley, dyrektor zarz膮dzaj膮cy Ford of Europe.

Szybko jednak trafi艂y r贸wnie偶 pod maski samochod贸w osobowych, co mo偶na wyczyta膰 na stronie https://www.ford.pl/osobowe.

- W艣r贸d zaawansowanych rozwi膮za艅 technicznych znalaz艂y si臋: zintegrowany system dolotowy z zastosowanym po raz pierwszy przez Forda uk艂adem wlot贸w powietrza zbudowanym na zasadzie odbicia lustrzanego, co pozwala silnikowi na prac臋 w optymalnych warunkach; turbospr臋偶arka o niskiej bezw艂adno艣ci wykorzystuj膮ca zaawansowane materia艂y zdolne wytrzyma膰 wysokie temperatury pracy; a tak偶e nowy system wtrysku paliwa pod wysokim ci艣nieniem, kt贸ry jest bardziej responsywny, cichszy i oferuje bardziej precyzyjne dostawy paliwa - wymienia zalety nowego silnika Rafa艂 M膮dry z „Super Expressu”.

Bardziej ekonomiczna jazda

Nowe samochody osobowe Forda wspomagaj膮 r贸wnie偶 bardziej ekonomiczn膮 jazd臋. Na przyk艂ad dzi臋ki inteligentnemu oprogramowaniu Ford Eco Mode pozwala poprzez analiz臋 jazdy zminimalizowa膰 zu偶ycie paliwa.

W ka偶dym razie wida膰, 偶e Ford jest jednym z tych producent贸w, kt贸rzy wyci膮gaj膮 lekcje ze zmieniaj膮cej si臋 rzeczywisto艣ci. Oczywi艣cie, swoje robi膮 zaostrzaj膮ce si臋 przepisy dotycz膮ce emisji spalin (standard Euro 6, o kt贸rym pisali艣my), ale koncerny samochodowe zdaj膮 sobie spraw臋, 偶e zmiany s膮 nieuchronne. Je艣li jednak kto艣 uwa偶a, 偶e czasy diesl贸w min臋艂y, to jest w b艂臋dzie. Era samochod贸w elektrycznych (a ju偶 na pewno w Polsce) jeszcze d艂ugo nie nadejdzie - alternatyw膮 pozostaj膮 nap臋dy hybrydowe albo ekologiczne (i ekonomiczne) jak nigdy wcze艣niej diesle w艂a艣nie. W stylu zaprezentowanego powy偶ej Ford EcoBlue.

殴r贸d艂a:

  • Ford EcoBlue, https://www.ford.pl/oferta/znajdz/technologie-dostawcze/osiagi-i-zuzycie-paliwa/ford-ecoblue (dost臋p: 21.07.2019)
  • R. M膮dry, Ford ma nowy silnik wysokopr臋偶ny 2.0 EcoBlue, https://www.se.pl/auto/nowosci/ford-ma-nowy-silnik-wysokoprezny-20-ecoblue-aa-BdTD-jgKb-NiRQ.html (dost臋p: 21.07.2019)
  • „Puls Biznesu”: Polskie auto elektryczne ma ju偶 nazw臋, https://biznes.interia.pl/wiadomosci/news/puls-biznesu-polskie-auto-elektryczne-ma-juz-nazwe,2623494,4199?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome (dost臋p: 21.07.2019)
  • Rada UE przyj臋艂a przepisy ws. ograniczenia emisji CO2 z samochod贸w, http://biznesalert.pl/rada-ue-emisje-co2-samochody/ (dost臋p: 21.07.2019)
  • „Za 5 lat, mo偶e i wcze艣niej” z ta艣my zjedzie polski samoch贸d elektryczny. Budowa fabryki ma kosztowa膰 2 miliardy z艂otych, https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/kiedy-powstanie-pierwszy-polski-samochod-elektryczny,922515.html (dost臋p: 21.07.2019)