- Podręcznik
- Wstęp
- Znaki drogowe pionowe
- Znaki drogowe poziome
- Sygnalizacja świetlna i kierowanie ruchem
- Manewry podstawowe
- Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu
- Prędkość i hamowanie
- Zachowanie wobec pieszych i rowerzystów
- Przejazdy kolejowe
- Używanie świateł i sygnałów ostrzegawczych
- Zatrzymanie i postój
- Holowanie
- Przewóz ładunków, osób i ciągnięcie przyczep
- Sytuacje nietypowe
- Technika kierowania pojazdem
- Czynności kontrolno-obsługowe
- Pierwsza pomoc przedlekarska
Przewóz ładunków
Przewożony ładunek nie może powodować przekroczenia
dopuszczalnej masy całkowitej
lub dopuszczalnej ładowności.
Ładunek należy umieścić na pojeździe
w taki sposób, aby:
- nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę,
- nie naruszał stateczności pojazdu,
- nie utrudniał kierowania ruchem,
- nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych, lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
- ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdy może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm,
- ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy,
- ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia kierującego.
- ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i czerwonymi pasami tak, aby były widoczne z boków i przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku,
- ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50x50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te powinny się znajdować w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku,
- ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna widoczność pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej,
- ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50x50 cm, umieszczonej przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.
Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.
Jeżeli masa, naciski osi lub wymiary pojazdu
wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych
dla danej drogi w przepisach określających warunki techniczne pojazdów, ładunek
wystaje więcej poza obrys pojazdu, niż podane wyżej dopuszczalne odległości
lub wysokość pojazdu z ładunkiem przekracza 4 m, przejazd pojazdu jest dozwolony
tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.
Zezwolenie wydaje na przejazd:
- w granicach państwa - zarządca drogi właściwy ze względu na miejsce rozpoczęcia przejazdu,
- którego trasa przekracza granice państwa - Generalny Dyrektor Dróg Publicznych lub upoważniona przez niego państwowa jednostka organizacyjna.